Veckans bibelmeditation vecka 16 2013

 

.Om en människa bär på agg mot en annan, hur kan hon då kräva läkedom av Herren? Hon visar ingen nåd mot sin medmänniska, men när hon själv har syndat tar hon till böner! …
Jesus Syraks vishet 28:3-7

Veckans reflex

Att bära agg mot någon, att hata eller önska misskreditera en annan människa, är något som förgiftar inte bara den andres liv utan också ditt eget. Vredgas inte på din nästa utan glöm andras fel. Det finns genom hela bibeln en försonande och läkande syn på relationer. Vad ger oss rätt att känna agg?

För dem som tror sig veta allt och för vilka den egna världsbilden är den sanna faller sig hatet naturligt. För dem som är rädda för främlingen och ser förändringar som ett hot är hatet en reaktion i försvar. För dem som tror att man kan bedöma en människas handlingar utifrån en av hennes många identiteter döljer sig våldet under en skör yta. Att hysa agg föder våld.

Trots att vi vet allt detta finns det människor som odlar hatet med avsikten att väcka agg mot dem som de inte kan identifiera sig med: främlingen och dem som värnar om främlingens rätt. Vi har fått nya ord och nya plattformar för hatets bärare. Näthatet som genom sociala medier, kommentarsfält och bloggar låter nya och gamla uttryck för hat spridas. Islamofobi, antisemitism, antiziganism och främlingsfientliga myter sprids på nytt. De som vill dela in människor i civilisationer eller efter religionstillhörighet, förminskar människor och nedvärderar i slutänden alla andra roller och egenskaper som gör oss till de komplexa och intrikata sociala varelser som vi är.

Om du inte kan se en människa bakom högen av påbyltade kläder och handen som är utsträckt för att tigga utanför Åhléns, så är det dags att reagera. Om Du inte längre reagerar på nyheten att politikerna tänker kriminalisera tiggeri igen och att utvisningarna av apatiska barn på nytt tillämpas, då är det dags för eftertanke. Om du inte tycker att den ekonomiska krisens offer i Grekland, Spanien och runt om i världen är vårt bekymmer, så länge våra banker klarar sig, då är det dags att fundera över din egen sårbarhet.

Att känna agg och att hata är ett sätt att inte visa nåd mot sin medmänniska. Att tala om ”civilisationernas kamp” och att uppfatta den nationella identiteten som något som måste bevaras är ett annat sätt att skapa en konflikt. Den artificiella förminskningen av människor till en enda identitet skapar ett vi och ett dom. Den reduktionistiska beskrivningen av Sverige som ett kristet land får ett varmt mottagande av de sekteristiska rörelserna bakom extremnationalistiska eller rasistiska nätbloggar. Tankar, ord och texter vilar inte i ett tomrum. De påverkar i hög grad samhällstänkande, politiskt handlande och offentliga åtgärder.

Bön
Ge oss ett synfält där sinnet inte klyvs av en horisont som skiljer oss från Grekens torgstånd, den vräkningshotade mamman i Spanien, de rumänska zigenarna utanför Åhléns eller de syriska barnens kamp för en kaka bröd.
Amen

 

Det här inlägget postades i Bibelmeditation. Bokmärk permalänken.